dijous, 1 de desembre del 2011

Notes d'una conferència sobre emprenedoria

Vaig assistir amb molt d'interès a la Jornada d'Infoemprenedoria que va organitzar la Facultat de Biblioteconomia i Documentació dijous passat, 24 de novembre, en el marc de l'Aula Jordi Rubió i Balaguer: http://www.ub.edu/biblio/aula-jordi-rubio-i-balaguer/24.11.2011-primer-seminari-de-laula-jordi-rubio-i-balaguer-curs-2011-2012.html



La conferència inaugural va ser dictada per Francesc Trias, director tècnic de D'Aleph (http://www.daleph.com) i professor a l'IDEC (http://www.idec.upf.edu/), amb el títol «Claus de l'èxit de l'emprenedoria universitària: com començar la teva empresa amb bon peu».

Vaig prendre algunes notes que voldria compartir.

Les claus de l'èxit en un projecte d'emprenedoria són dues:
  • les persones 
  • les idees
Tots dos elements són necessaris i tots dos han de ser de qualitat.

Està estudiant que els bons emprenedors tenen uns comportaments determinats. Un estudiós clàssic d'aquest tema fou el psicòleg nord-americà David McClelland (1917-1998) (http://ca.wikipedia.org/wiki/David_McClelland), el qual establí els 10 comportaments que un bon emprenedor sol tenir:
  1. És persistent.
  2. Cerca oportunitats i iniciatives.
  3. Corre riscos calculats.
  4. Exigeix eficiència i qualitat.
  5. Compleix els seus compromisos.
  6. Planifica sistemàticament.
  7. Busca informació.
  8. Es fixa metes.
  9. És persuasiu i construeix xarxes de suport.
  10. Té autoconfiança i independència.
És impossible excel·lir en tots 10 comportaments; però és molt interessant identificar en què som bons i en què fallem, per tal de buscar aliances amb persones que es complementin amb nosaltres.

El conferenciant va esmentar que existia un qüestionari en línia d'autoavaluació sobre aquestes característiques. No va donar més dades; però imagino que podria ser un com aquest:
Cuestionario estándar auto-evaluación de las CCE [Características del Comportamiento Emprendedor] [en línia]. [San Cristóbal, Veneçuela: Universidad Nacional Experimental del Táchira]. <http://www.unet.edu.ve/~ilabarca/test1.htm>. [Consulta: 26 nov. 2011].

Com sabem, el nostre mercat és el de la gestió de la informació i el coneixmeent. Va suggerir que uns possibles clients tipus per a nosaltres serien els gestors que fossin enginyers: que connectaríem molt bé.

Va comentar tot seguit una sèrie de mancances que solien donar-se entre els joves emprenedors universitaris:
  • Poques xarxes de contactes
  • Baix coneixement del món de l'empresa
  • Manca de credibilitat
Per solucionar-ho proposava unes accions concretes:
  • Tinguem sempre present la necessitat d'ampliar la xarxa de coneguts preguntant als nostres amics a qui més pot interessar una idea que se'ns hagi acudit.
  • Per guanyar credibilitat: formem un bon equip; generem expectatives realistes; tinguem clares les condicions (no ens ha de fer vergonya parlar de diners).
Errors de caire comercial que cal evitar: quan anem a vendre, sobretot cal preguntar les necessitats i les inquietuds dels possibles clients. D'aquesta manera sabrem apreciar bé el valor que estan buscant.

Errors en l'execució de projectes: voler fer les coses sols. Va esmentar l'anècdota significativa que Steve Jobs, el fundador d'Apple recentment traspassat, tenia tan sols en morir el 0,26 % de les accions de l'empresa. (Serveix d'alguna cosa tenir el 100 % de... no res?). Un altre: escassa orientació al client: hem de pensar què deu estar sentit el client, ens hem de posar a la seva pell...

Va acabar la seva xerrada amb dos consells:
  • Al client se l'ha d'estimar
  • Ens hem de divertir amb la feina
Podeu escoltar la conferència si feu clic en aquest enllaç: http://www.ub.edu/biblio/aula/seminaris/infoemprenedors_conferencia.mp3

En resum: una molt bona activitat, que mereixeria que es repetís anualment!


P.D. Felicitats a la Cristina Soy, la Marissé Arrufat i a l'Adela d'Alòs-Moner com a organitzadores de l'esdeveniment!

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada