La conferència inaugural va ser dictada per Francesc Trias, director tècnic de D'Aleph (http://www.daleph.com) i professor a l'IDEC (http://www.idec.upf.edu/), amb el títol «Claus de l'èxit de l'emprenedoria universitària: com començar la teva empresa amb bon peu».
Vaig prendre algunes notes que voldria compartir.
Les claus de l'èxit en un projecte d'emprenedoria són dues:
- les persones
- les idees
Està estudiant que els bons emprenedors tenen uns comportaments determinats. Un estudiós clàssic d'aquest tema fou el psicòleg nord-americà David McClelland (1917-1998) (http://ca.wikipedia.org/wiki/David_McClelland), el qual establí els 10 comportaments que un bon emprenedor sol tenir:
- És persistent.
- Cerca oportunitats i iniciatives.
- Corre riscos calculats.
- Exigeix eficiència i qualitat.
- Compleix els seus compromisos.
- Planifica sistemàticament.
- Busca informació.
- Es fixa metes.
- És persuasiu i construeix xarxes de suport.
- Té autoconfiança i independència.
El conferenciant va esmentar que existia un qüestionari en línia d'autoavaluació sobre aquestes característiques. No va donar més dades; però imagino que podria ser un com aquest:
Cuestionario estándar auto-evaluación de las CCE [Características del Comportamiento Emprendedor] [en línia]. [San Cristóbal, Veneçuela: Universidad Nacional Experimental del Táchira]. <http://www.unet.edu.ve/~ilabarca/test1.htm>. [Consulta: 26 nov. 2011].
Com sabem, el nostre mercat és el de la gestió de la informació i el coneixmeent. Va suggerir que uns possibles clients tipus per a nosaltres serien els gestors que fossin enginyers: que connectaríem molt bé.
Va comentar tot seguit una sèrie de mancances que solien donar-se entre els joves emprenedors universitaris:
- Poques xarxes de contactes
- Baix coneixement del món de l'empresa
- Manca de credibilitat
- Tinguem sempre present la necessitat d'ampliar la xarxa de coneguts preguntant als nostres amics a qui més pot interessar una idea que se'ns hagi acudit.
- Per al coneixement del mercat, analitzem eines com AdWords de Google (https://adwords.google.es/o/Targeting/Explorer?__u=1000000000&__c=1000000000&ideaRequestType=KEYWORD_IDEAS&hl=ca#search.none) que permet veure quines paraules utilitzen els futurs clients per cercar informació que els interessa.
- Per guanyar credibilitat: formem un bon equip; generem expectatives realistes; tinguem clares les condicions (no ens ha de fer vergonya parlar de diners).
Errors en l'execució de projectes: voler fer les coses sols. Va esmentar l'anècdota significativa que Steve Jobs, el fundador d'Apple recentment traspassat, tenia tan sols en morir el 0,26 % de les accions de l'empresa. (Serveix d'alguna cosa tenir el 100 % de... no res?). Un altre: escassa orientació al client: hem de pensar què deu estar sentit el client, ens hem de posar a la seva pell...
Va acabar la seva xerrada amb dos consells:
- Al client se l'ha d'estimar
- Ens hem de divertir amb la feina
En resum: una molt bona activitat, que mereixeria que es repetís anualment!
P.D. Felicitats a la Cristina Soy, la Marissé Arrufat i a l'Adela d'Alòs-Moner com a organitzadores de l'esdeveniment!
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada