dimecres, 26 de novembre del 2014

Premis per a biblioteques, bibliotecaris i estudiants

En aquest blog sovint ens fem ressò de premis i concursos destinats al nostre col·lectiu: són oportunitats per aconseguir un reconeixement públic o una compensació econòmica per un bon treball o una bona actuació... Preparar un treball per a un concurs pot comportar l'inici d'una dedicació que potser el dia de demà es pot convertir en tota una àrea d'especialització. Els treballs que es estudiants han de preparar per a algunes assignatures ‒i especialment els treballs de fi de grau i de màster‒ poden ser un molt bon punt de partida per preparar articles d'interès.

 
L'associació britànica School Library Association (SLA) convoca anualment diferents distincions. La de més renom i tradició és la que s'anomena School Librarian of the Year Award, que reconeix la tasca excepcional portada a terme per un bibliotecari escolar. Ara mateix és obert el període per fer arribar les nominacions (fins el 20 de gener de 2015). Aquí trobareu més informació: http://www.sla.org.uk/slya.php

La mateixa associació promou altres premis, tots ells relacionats amb les biblioteques escolars: el premi a un llibre de coneixements per a infants o joves, l'Inspiration Award (anteriorment anomenat Library Design Award), que premia l'excel·lència en el disseny dels espais de biblioteques escolars, i també un premi per a un estudiant que ajudi en una biblioteca escolar.

Però hi ha altres premis que mereixen ser posats de relleu en aquest blog, ja que van adreçats a estudiants d'Informació i Documentació, futurs bibliotecaris. D'alguns d'ells ja hem parlat en ocasions anteriors.

Per un cantó, el premi de l'IFLA per a treballs d'estudiants, que s'ha convocat fa poques setmanes en la seva setena edició. La participació en aquest premi es fa en dues fases. Primer de tot l'estudiant ha d'enviar una proposta de treball a qualsevol de les seccions de l'IFLA ‒seguint les seves condicions i calendari‒, amb destinació al proper congrés d'aquesta federació internacional, que tindrà lloc del 15 al 21 d'agost de 2015 a Ciutat del Cap (Sud-àfrica). En el cas que la proposta sigui acceptada, llavors és quan s'ha d'enviar el text sencer per al concurs. El termini màxim per a aquesta tramesa final és el 15 d'abril de 2015. El guanyador podrà assistir al congrés amb totes les despeses pagades (viatge, allotjament i inscripció). Per a més detalls, no deixeu de visitar aquesta pàgina: http://www.ifla.org/set/student-paper-award

La mateixa IFLA convoca un altre premi, en aquest cas adreçat a joves bibliotecaris, que no comptin amb més de vuit anys d'experiència: De Gruyter Saur / IFLA Research Paper Award. Els treballs s'han de fer arribar abans del 15 de febrer de 2015, han de ser inèdits, escrits en anglès i d'una extensió aproximada de 5.000 paraules. El premi són 1.000 euros. La temàtica d'aquesta edició són les biblioteques digitals, el seu paper en la creació i ús compartit de coneixements. Com a suggeriment, els treballs poden centrar-se en alguns dels subtemes següents:
  • Les relacions entres les biblioteques digitals i les humanitats digitals
  • Els Linked Open Data en Biblioteques Digitals
  • Open Data i la reutilització de les dades
  • La participació de l'usuari i crowdsourcing
  • L'accés obert
  • L'ús de les Biblioteques Digitals en els serveis d'informació
  • L'impacte de les biblioteques digitals entre els usuaris i la creació de coneixement
  • La gestió de les dades
  • El paper de les biblioteques digitals en el manteniment de l'accés a la informació
El nom del guanyador serà donat a conèixer en el transcurs del proper congrés de l'IFLA, a Ciutat del Cap, l'agost de 2015. Podreu veure'n més detalls en aquest enllaç: http://www.ifla.org/node/9210

Una altra convocatòria específica per a estudiants d'Informació i Documentació és el Best Student Paper Award, que des de 1950 convoca anualment la revista Libri. Ara s'acaben de publicar les bases de cara al 2015. Les podreu llegir en aquest enllaç (cal tenir el navegador configurat per accedir als recursos de pagament del CRAI de la UB). El termini per enviar els treballs en aquest concurs acaba el 30 de juny de 2015. Han de ser en anglès i tenir una extensió aproximada de 5.000 paraules. El premi, 500 euros i la publicació del treball dins de la revista, a més de la subscripció a la revista per un any.

Per acabar, tot i que estem fora de termini, convé que els estudiants de la Facultat recordin la convocatòria anual que el nostre centre proposa per participar al congrés de BOBCATSSS, que se celebra cada any en un país diferent. Com en el cas del premi per a estudiants de l'IFLA, els candidats han d'enviar la seva proposta als organitzadors del congrés. En cas que el treball sigui acceptat, la Facultat els ajuda econòmicament en les despeses del viatge. Vegeu la informació de la darrera convocatòria en aquest enllaç, i tingueu present que aquesta oportunitat s'acostuma a presentar cada any.

dilluns, 24 de novembre del 2014

Els bibliotecaris ens preparem per resoldre problemes

Dimecres passat (19 de novembre de 2014) es va celebrar a la Facultat una jornada sobre sortides professionals en el camp de la Informació i la Documentació. Es tracta d'una activitat que es programa cada any en el marc de l'assignatura de primer curs Introducció als sistemes d'informació i documentació, i que té l'objectiu de mostrar diverses possibilitats professionals als estudiants que tot just comencen el grau.

Imatge de Harald
Els protagonistes són exalumnes que estan treballant en llocs ben diversos i que amablement atenen la invitació de la Facultat per explicar què fan i respondre qualsevol pregunta que els estudiants els plantegin. Enguany foren Iria Aparicio, knowledge manager a Oliver Wyman; Marcel Martínez Mañé, creador de Documentació.cat; Karina Sánchez Perdomo, documentalista a Derecho.com; Francesc García Grimau, documentalista tècnic a Interfacom, i Clara Gilart de Dios, analista de vigilància competitiva a Blueliv.

Voldria destacar (sense ànim de ser exhaustiu) algunes de les idees que varen ser exposades per més d'un dels convidats:
  • Els continguts de les assignatures es poden aplicar a molts contextos diferents;
  • Els graduats adquirim una metodologia de resolució de problemes que ens capacita per enfrontar-nos a situacions molt diverses;
  • Hem de saber «vendre'ns» o promocionar-nos davant dels possibles ocupadors;
  • L'actitud d'estar predisposat a aprendre allò que no sabem ens obre portes en les empreses;
  • Les estades a l'estranger, els idiomes i les pràctiques laborals són valors a tenir molt en compte durant el pas per la Universitat de cara a una futura integració laboral.
Voldria posar en relació aquestes engrescadores idees amb uns casos hipotètics que introdueixo tot seguit.

Recentment, ACCIÓ, l'agència per a la competitivitat de l'empresa de la Generalitat de Catalunya, ha proposat una activitat que té la finalitat d'estimular la imaginació i la innovació a emprenedors, investigadors o petites empreses. Es tracta d'una sèrie de 25 problemes concrets, plantejats per empreses del país, que busquen una solució. Hi ha temps fins el 30 de desembre de 2014 per presentar candidatures; les millors rebran ajuts per portar-se a terme. Vegeu els detalls en aquest enllaç.

Un exemple de problema, en aquest cas plantejat per l'empresa Frit Ravich, de Maçanet de la Selva, és el següent: «Sistemes de conservació de fruits secs en contenidors d'acer inoxidable». Vegeu els detalls en aquest enllaç.

Està clar que un graduat en Informació i Documentació no se'n pot sortir tot sol; però el seu paper en un equip encarregat de trobar solucions pot ser fonamental. Perquè ell està acostumat a... (utilitzo tot seguit noms d'assignatures del grau) l'Anàlisi de necessitats d'informació i a la Recuperació d'informació; ell disposa d'una Metodologia de la recerca i coneix Recursos i serveis de referència, així com Fonts d'informació en contextos d'especialitat. Per descomptat, sap que es troba en un context que ha après a Teoria de les organitzacions, que sempre treballarà aplicant els principis d'Avaluació i qualitat, i que mai se saltarà els Aspectes legals de la informació. El resultat de la seva feina el posarà en el context de l'Explotació d'informació empresarial i intel·ligència competitiva. I per compartir el fruit de la seva tasca aplicarà les Tècniques de comunicació.


No hi ha dubte: un graduat en Informació i Documentació és un professional necessari en qualsevol empresa. Perquè ajuda a resoldre problemes.


dilluns, 17 de novembre del 2014

Idees per promocionar la professió. 15: Instaurem el Dia del bibliotecari català!

En una visita recent que he tingut el goig d'efectuar al noble país del Perú, va coincidir que s'hi celebrava el «Día del bibliotecólogo del Perú». Es tracta d'una festivitat que tot el col·lectiu professional coneix i viu intensament, celebrant-ho alegrement.

El dia en qüestió és el 14 de novembre, i es va instituir perquè el dia 14 de novembre de 1955 s'havia reconegut oficialment (per mitjà d'un decret) que l'Escuela Nacional de Bibliotecarios, creada el 23 de juny de 1943, reunia les condicions de qualitat. L'oficialització de la celebració té categoria de llei: es tracta de la «Ley n.º 16.801 declarando Día del Bibliotecario Peruano el 14 de noviembre de cada año», del 9 de gener de 1968.

La celebració del 2014 va consistir en un sopar obert a tot bibliotecari que ho desitgés, en el transcurs del qual va tenir lloc una cerimònia senzilla, però significativa: es va escenificar la incorporació dels nous col·legiats, cridant-los un a un a l'estrada i entregant-los un petit obsequi, entre els aplaudiments dels seus nous col·legues de la professió. Un petit ritus de pas que escenifica la incorporació a un col·lectiu determinat. El president aprofità per adreçar-los unes paraules de benvinguda. Tot seguit, s'entregaren uns records als visitants estrangers.

 

A la dreta, César Augusto Castro Aliaga, president
A la dreta, César Augusto Castro Aliaga, president

 També a Xile celebren el Día del Bibliotecario, el 10 de juliol.

Una celebració del Dia del Bibliotecari-Documentalista Català reforçaria el nostre sentiment de pertànyer a un col·lectiu i podria donar-nos visibilitat: potser alguns mitjans se'n farien ressò. I l'acollida dels nous membres seria una oportunitat simpàtica per conèixer els nous professionals i per enfortir els llaços vers el col·lectiu per part dels nostres col·legues que s'incorporen a la professió.

Només caldria decidir quin dia seria el més adequat per a una festa així. Penso que la data en què el Parlament de Catalunya aprovà la llei que creava el nostre Col·legi seria una bona opció. Es tracta del 13 de juny. La llei es publicà al DOGC ─amb una bonica errata inclosa!─, uns dies més tard, al núm. 556, del 28 de juny de 1985. Aquí la podreu llegir: «Llei 10/1985, de creació del Col·lectiu [sic] Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya».


Que la festa consistís en un sopar em semblaria una idea excel·lent, potser en un restaurant amb connotacions informacionals o documentals, com ara La Biblioteca.

En la cerimònia protocol·lària de recepció dels col·legiats, se'ls podria fer jurar o prometre el Codi deontològic del Col·legi i, potser al final, podríem acabar cantant tots plegats els Goigs de Sant Benet, el nostre patró. O... potser, podríem recitar fervorosament l'Oració de les bibliotecàries, de la qual és autor Eugeni d'Ors, el primer director de la nostra Escola:
 

Si seguim per aquest camí, potser sí que sortiríem a la premsa... a Catalunya Cristiana!
:-)

Vegeu entrades anteriors dedicades al tema de la promoció.



dimecres, 5 de novembre del 2014

Seguiment dels convenis de cooperació educativa (9)

Aportem tot seguit les xifres sobre les ofertes de pràctiques extracurriculars que les empreses o institucions fan arribar a la nostra Facultat, destinades als alumnes del grau d'Informació i Documentació. Vaig prendre les dades el passat 3 de novembre de 2014, primer dia laborable del mes.

Fotografia de Lewis Wickes Hine (1908), propietat de la Library of Congress

Nombre d'anuncis exposats: 16 (amb un total de 18 places demanades)

Entitats de l'àmbit públic: 7 (una biblioteca pública, tres biblioteques especialitzades, dos centres d'ensenyament universitari i una entitat de recerca).

Empreses de l'àmbit privat: 9 (dues escoles de negocis, dues editorials –una d'elles demana tres estudiants–, tres consultories –de màrqueting, de temes mediambientals i de gestió empresarial–, una empresa de l'àmbit de l'alimentació i un mitjà de comunicació).

Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 3,75 euros l'hora (amb una franja que va dels zero euros l'hora –en tres casos– fins als 8,5 euros l'hora).

En comparació amb els mesos anteriors, es nota en aquesta ocasió un increment important del nombre d'ofertes (el mes passat van ser 6, amb un total de 7 places), així com un descens de la remuneració mitjana (el mes anterior havia estat de 6,75 euros l'hora). Aquest darrer fet ve motivat perquè en aquesta edició hi ha tres ofertes no remunerades, i tres més que ofereixen unes quantitats molt baixes (1,9; 2,4 i 2,5 euros l'hora). En l'altre extrem hi ha una oferta que ofereix 8,5 euros l'hora, cinc places més remunerades amb 6 euros l'hora, i una altra amb 5 euros l'hora. La diferència de remuneració mitjana entre el sector públic i el privat no és significativa (3,48 i 3,9 euros l'hora, respectivament).

Si seguim a aquest ritme, potser esgotarem l'existència d'estudiants disponibles!

Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.



dilluns, 3 de novembre del 2014

Espai de foment de l'emprenedoria a la UB

La Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona (UB) ha posat en marxa un equipament per a ús d'estudiants i de titulats recents (que faci menys de dos anys que hagin acabat la carrera), tant d'aquella Facultat com de la resta de facultats de la UB, perquè puguin desenvolupar projectes d'emprenedoria.

Acte d'inauguració del nou espai de cotreball de la UB, el passat 29.10.2014
L'espai, d'uns 300 metres quadrats, compta amb connexió elèctrica, internet, sala de reunions, una zona per fer-hi presentacions i una sala polivalent. Els usuaris, a més de  poder fer ús dels equipaments, podran beneficiar-se de serveis de tutorització, assessorament i formació.

Els candidats a utilitzar aquest nou servei han de presentar el seu projecte d’emprenedoria, que haurà d’estar en una etapa inicial, encara no consolidada, davant d'un comitè avaluador. En total, les instal·lacions tenen una capacitat per a divuit projectes emprenedors fixos i vuit de visitants.

Insisteixo en el fet que els estudiants i titulats de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació poden ser també usuaris d'aquest espai, i crec que la nostra aportació seria rellevant. Ens alegraria conèixer algun cas d'èxit en aquest sentit. Per a més informació, visiteu aquesta pàgina: http://www.ub.edu/economiaempresa/butlleti/publicacio/?p=10127

ACTUALITZACIÓ. Podeu veure un reportatge de 6 minuts sobre aquesta iniciativa, emès per BTV. Feu un clic en aquest enllaç.