dimecres, 30 de març del 2016

Idees per promocionar la professió. 17: Editem una revista sobre biblioteques per al públic en general!

Quants enginyers i científics no devien triar la carrera que van fer perquè d'adolescents solien veure per casa revistes com ara Muy interesante? Segur que una bona colla de llicenciats en història es van aficionar a aquesta disciplina perquè els va caure a les mans algun exemplar ben il·lustrat de Sàpiens. No cal dir que en l'augment actual de vocacions que volen seguir els passos de Ferran Adrià i els germans Roca hi ha tingut alguna cosa a veure la revista Cuina.


Totes aquestes publicacions periòdiques que hem esmentat –i tantes d'altres que podrien servir d'exemple– són casos de revistes especialitzades en un tema determinat, però que van adreçades al gran públic no especialista. El seu contingut entra pels ulls, els articles són relativament curts, el llenguatge és planer, l'objectiu és despertar l'interès del llegidor per temes d'actualitat, curiosos, vistosos...

A casa nostra no existeix –que jo sàpiga– una publicació en aquest format dedicada a la nostra matèria i no sé si en trobaríem cap en el passat. Penso que de material per publicar n'hi hauria força, i interessant. Catalunya és un país que pot presumir actualment d'un nivell alt en instal·lacions, fons, serveis i projectes bibliotecaris. Si ens centrem en patrimoni bibliogràfic, només cal fullejar un article de Victoria Rodrigo publicat recentment.


Si deixem volar un minut la imaginació se'ns acudiran boniques fotos, tant en l'àmbit de les biblioteques públiques i escolars, universitàries, especialitzades com patrimonials... De temes per tractar, n'hi ha a gavadals: del punt de vista històric, arquitectònic, professional, tecnològic...

Aquesta idea sorgeix perquè fa ben poc a la ciutat de Sevilla ha aparegut una publicació d'aquestes característiques:
Desiderata [en línia]: biblioteconomía en Sevilla: revista trimestral gratuita de información bibliotecaria en nuestra ciudad. Año 1, n.º 1 (enero, febrero, marzo 2016)-  . Sevilla: Grupo Auxiliar de Biblioteca, 2016-  . Trimestral. <http://desiderata.auxiliardebiblioteca.com/>. [Consulta: 25 març 2016].
L'edita un centre de formació professional –no universitària– d'auxiliars de biblioteca, molt actiu. El seu director, que ho és també de la revista, declara: «El perfil de esta revista es periodístico, desmarcándonos de la ciencia y complejidad de otras publicaciones de de biblioteconomía ya que nuestro afán es puramente divulgativo y nuestro potencial lector es cualquier persona, profesional del sector o no».

Aquesta és el tipus de revista que ens cal! Compte, no és per desmerèixer la figura de la benemèrita revista Item, del Col·legi, que compleix perfectament la seva funció de revista professional, o les revistes publicades a Catalunya BiD o El professional de la información, que clarament van destinades a un lector amb uns coneixements tècnics d'un cert nivell.

No, no és això. Estem pensant en una revista per al públic en general, per al taxista, per a la mestressa de casa, per al forner, per al cambrer... Allà descobrirà joies bibliogràfiques, recursos que desconeixia, serveis que pot aprofitar...

Fins aquí aquest embrió d’idea. A veure si algú l’entoma. Vegeu entrades anteriors sobre la promoció de la professió en aquest enllaç.

dimecres, 2 de març del 2016

Seguiment dels convenis de cooperació educativa (24)

Com en mesos anteriors, a continuació aporto informació sobre les ofertes de pràctiques extracurriculars per a l'alumnat de la nostra Facultat que ens fan arribar empreses o institucions. No ens cansarem de celebrar l'avantatge que representa per als nostres estudiants aquestes oportunitats de tenir un primer contacte amb el món laboral en el nostre sector i l'ocasió d'anar adquirint experiència que, el dia de demà, permetrà aconseguir una feina de qualitat.

Fotografia de Lewis Wickes Hine, de 1908, propietat de la Library of Congress

Les dades que incloc tot seguit corresponen als anuncis que hi havia exposats l'1 de març de 2016 a la cartellera corresponent.

Nombre d'anuncis exposats: 26
Nombre d'estudiants demanats: 32

Entitats de l'àmbit públic: 9 (34,62 %)
Empreses de l'àmbit privat: 17 (65,38 %)

Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 6,09 euros l'hora, amb una franja que va dels 0 euros (en una ocasió) als 10 euros (en dues ocasions). Els valors que es repeteixen més són 8 euros l'hora (en deu ocasions) i 6 euros l'hora (cinc vegades).

Es de destacar aquest mes que continua el nombre elevat d'ofertes per als estudiants de l'àrea d'Informació i Documentació (a part dels 26 anuncis que analitzem aquí, cal deixar constància de cinc convocatòries per a estudiants del grau de Comunicació Audiovisual). Probablement no hi hagi prou estudiants per cobrir totes les ofertes que ens arriben. Aquesta podria ser una raó perquè la remuneració mitjana hagi pujat una mica aquest mes.

També és destacable que es manté el predomini de les ofertes provinents del sector privat enfront d'organismes de l'Administració. Entre les primeres, un centre de formació universitària, una empresa de seguretat informàtica, una productora audiovisual, una biblioteca universitària, tres despatxos d'arquitectes, una fàbrica de mobles, una constructora, una consultoria tecnològica, una empresa de serveis, un laboratori farmacèutic, una assessoria, una revista especialitzada, un col·legi professional, una botiga de venda en línia de moda i una fàbrica de cotxes.

En l'àmbit de l'Administració, una entitat de recerca, quatre biblioteques públiques, dos organismes de serveis bibliotecaris, una biblioteca universitària i un Ajuntament.

Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.